27 augusti 2009

Samordnande eller funktionsansvarig roll

Tydlighet i ansvar och befogenheter kombinerat med en bra kommunikation är viktigt för att kunna ge möjlighet för medarbetare att ta ett kliv framåt och få en mer drivande roll inom verksamheten.

Vi har olika roller inom organisationen och många ansvarsområden som är uppdelade på olika personer, men med olika mandat och befogenheter. Det som ingår i dessa roller och ansvarsområden är olika grader av att utveckla och driva verksamheten framåt, att genomföra aktiviteter och att kombinera detta med mer eller mindre personalledning. Främst detta med personalledning gör att jag ser två olika typer av ansvarsroller – dels en mer samordnande/koordinerande roll och dels en funktionsansvarig (med mer personalresurser knutna till den). Personalresurser handlar inte bara om antalet personer utan också hur stor andel tid som tas i anspråk av dessa personer.

Det är viktigt att fundera över vilket mandat de som har en funktionsansvarig roll med stora personalresurser knutna till sig har. Detta behöver tydliggöras för både dem själva och för deras kollegor. Det måste vara ok att en funktionsansvarig fattar vissa beslut inom sitt verksamhetsområde utan att andra ska tycka att hon/han borde gått till mig. Känslan här är viktigt, känns det som om andra inte accepterar besluten man tar så påverkar det ens hantering av verksamheten och dess utveckling.
När man i arbetsgrupper inte kommer överens – då måste den funktionsansvarige kunna (och få) sätta ner foten och säga ”nu gör vi så här” och få ett slut på diskussionen. Jag finns här som ett stöd, men det är viktigt att gruppen också känner att de själva får lov att ta beslut och gå vidare!

Här handlar det också om att de funktionsansvariga behöver bli tuffare i sitt handlande, men att detta bygger på att de vet att de får lov att vara det!

Samtidigt har de ett mycket viktigt uppdrag i att samordna sina ansvarsområden inom avdelningen och inom hela organisationen! Jag har som platschef den övergripande samordningen, men de måste i sina beslut själva kunna ta hänsyn till vår strategi och till andra beslut och aktiviteter.

Att ta klivet fram är också ett av flera sätt att testa på att vara chef, vilket behövs för framtida kompetensförsörjning.

Inga kommentarer: