Inom SLU-biblioteket är en av våra värderingar glädje. En mycket viktig ingrediens i arbetslivet tycker jag. Framförallt är det viktigt att som ledning visa på att det är ok att ha roligt på jobbet.
På lunchen i går satt jag och läste Ben Furman och Tapani Aholas bok "Dubbelstjärnan - konsten att skapa arbetsgläde". Denna bok lyfter fram fyra aspekter som är viktiga för en god arbetsmiljö - uppskattning, skoj, framgång och omtanke. Just skoj läste jag med extra intresse.
I kapitlet om skoj lyfter de fram hur viktigt det är att ha roligt och hur viktig humorn är på arbetsplatsen för att skapa en kreativ arbetsplats.
De lyfter bl a fram att humor främjar hälsan, att den minskar stress och förebygger utbrändhet. Men också av stor vikt tycker jag är att den enligt dem förbättrar problemlösningsförmågan (som ju behövs för kreativiteten). "När en människa skojar eller tramsar är hennes hjärna automatiskt inställd på kreativitet".
Författarna skriver också om att när man har skoj på arbetsplatsen ökar trivseln, interaktionen främjas och man länkas samman.
Självklart finns också humorns negativa sidor som tex sarkasm, spydighet, skadeglädje osv. Dessa avigsidor skapar inte någon god arbetsmiljö, men genom att ha en god kommunikation och öppen dialog tror jag att grogrunden för humorns avigsida minskar.
Humor och glädje kan inte tvingas fram. Vissa dagar är inte lika bra som andra dagar och det ligger inte för oss alla att ständigt gå runt och vara stora leenden. Men när vi ser hur glädjen påverkar både vår egen och andras trivsel, välbefinnande och kreativitet kanske vi kan börja fundera över hur jag själv kan öka glädjen i mitt eget liv. Jag är ju en del av mina kollegors arbetsmiljö!
En kreativ, glädjefull sommar önskar jag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar