Hur hanterar vi vår digitala närvaro och de sociala medierna. Detta var temat för dagens "Leadership Friday" som DIK i dag arrangerade i Lund. Brit Stakston, författare till boken ”gilla”, pratade och jag antecknade flitigt.
Vi lever som vi alla märker i en brytningstid mellan mer traditionella kommunikationskanaler och mer digitala och interaktiva sådana. Hur vi förhåller oss till vår digitala närvaro är något som vi behöver arbeta mer med. Detta gäller i alla våra verksamhetsfrågor, både i rekrytering, i min egen digital närvaro, anställdas och verksamhetens digitala närvaro.
En strategi för sociala medier handlar egentligen inte så mycket om verktygen i sig, utan om ett förhållningssätt, att hjälpa andra och att dela med sig av sin erfarenhet, sin kompetens, sitt liv, på nya sätt.
I detta sammanhang kan vi fundera over hur vi använder allt det material som vi själva, våra anställda och våra kunder producerar. Hur hjälper vi varandra och hur gör vi detta material delbart. Vilka av våra anställdas material gör vi synligt och hur. Hur mycket av vår kommunikation delar vi vidare och hur ger vi mandatet att agera som ambassadörer för verksamheten?
Tekniken ger möjlighet att sprida budskap vidare. Men tekniken är inte allt, det handlar också om det fysiska mötet människor emellan. Tekniken blir i detta ett kitt.
1995 hade man kanske en enda mailadress till verksamheten. Nu måste vi i stället hantera att frågor och input kommer in på många sätt och inte längre bara via en väg.
Brit tog upp några viktiga aspekter att fundera på, kaffestatus, tid, verksamhetsmål och vem jag är.
Kaffestatus finns enligt Brit i extremt mycket mindre omfattning än ryktet säger. Men när den finns med behöver vi ha respekt för kaffestatusen som kittet emellan inläggen av högre kvalitet. Vi väljer alla själva vad vi bidrar med och vad vi gillar och delar vidare.
Att ge tid för sociala medier är ett bekymmer som vi också behöver ta tag i. Med användningen av sociala medier kommer vi se effekter av att andra arbetsuppgifter minskar, något vi också sett efter webbens intåg.
Låt också varje medarbetare aktivt fundera på hur medarbetare kan nå verksamhetens mål genom att använda sociala medier.
Vem är jag? Vilken roll har jag? Är också något vi behöver prata om med våra medarbetare. Vi är alla ambassadörer i alla skeden i våra liv, t.ex. när vi tar en taxi och pratar med taxichauffören. Transparens betyder inte öppenhet att berätta om allt. T.ex affärshemligheter får man inte prata om. Hur vi pratar skiljer sig inte mellan IRL och den digitala sfären, anställda ska kunna berätta om verksamheten oavsett om det är i en hiss, på en middag eller i sociala medier. Genom att diskutera det ökar vi tryggheten i användandet av sociala medier.
Ganska komplexa sökningar görs ofta. Hur syns vi när man gör en komplex sökning där vi egentligen skulle vilja vara synliga? Genom att öka vår närvaro påverkar vi vad som syns och sätter större digitala fotavtryck.
Ta ansvar som chef både att förstå kontexten som medarbetarna befinner sig i och att ta samtal både om det positiva med sociala medier och om baksidorna och vad vi bör undvika.
Ge stöd så att anställda känner sig trygga i sociala medier.
Brit poängterade mot slutet att var nyfiken och tänk på att du har möjlighet att justera efter vägen.
Brit kan man följa på www.facebook.com/britstakston
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar