Libraries Now! – Inspiring, Surprising, Empowering
IFLA World Library and Information Congress 2012, Helsinki
och dels från:
The Road to Information Literacy –
Librarians as Facilitators of Learning
IFLA Satellite Meeting, Tampere
Arrangör: IFLA CPDWL och IFLA IL
http://iflasatellitetampere2012.wordpress.com/
IFLA Satellite Meeting, Tampere
Arrangör: IFLA CPDWL och IFLA IL
http://iflasatellitetampere2012.wordpress.com/
Sammanfattning av viktiga insikter under konferensen
·
Feed
forward i stället för feed back. Detta tips gillar jag skarpt! Det handlar ju
om att utveckla sig själv, någon annan eller verksamheten framåt. J
·
Lärande
för born digital generationen är mycket olikt vårt lärande. Tekniken är en
naturlig del av deras liv och de är vana vid multitasking, vana vid att läsa
direkt från bildskärm, gillar datorspel, vana att använda sociala media på ett
väldigt djuplodat sätt och vana vid att ständigt chatta eller skicka
textmeddelanden. För att möta detta behöver vi jobba med blandat lärande och
kombinera fysiska och virtuella miljöer. E-learning är i detta sammanhang dött,
det måste kombineras med andra metoder. (Kirsti Lonka) http://iflasatellitetampere2012.files.wordpress.com/2012/08/auditorium_memorial_lecture_lonka.pptx
·
Ett
fantastiskt föredrag gav Susan Gibbons med exempel från Rochester University,
UK. Man använde där en process för att arbeta med verksamhetsutveckling.
Processen startar med att identifiera en fråga som ska undersökas, t.ex. hur
gör studenterna när de ska skriva ett paper. Därefter väljs en metod som
genomförs och analyseras. Utifrån detta använder man bibliotekariekompetensen
för att se hur man kan möta behovet. Min tanke är att här har man verkligen
möjlighet att flytta fokus från önskemål om tex fler kursböcker (vilket ofta
blir resultatet när man frågar ”vad behöver du av biblioteket?”) till en
proaktiv lösning av de behov som finns.
http://conference.ifla.org/sites/default/files/files/papers/wlic2012/94-gibbons-en.pdf
http://conference.ifla.org/sites/default/files/files/papers/wlic2012/94-gibbons-en.pdf
·
Biblioteksverksamheten
utan fasta ramar pratade Rebecca Davies om. Något som ställer ytterligare krav
på bibliotekariens kompetens, flexibilitet och kommunikationsförmåga. I detta
rör vi oss allt mer mot studentens förväntningar på verksamheten.
Bland annat ökar kraven på tillgång till biblioteksverksamheten dygnet runt, alla veckans dagar, samt användandet av sociala medier.
Enligt Rebecca Davies är bibliotekariens mindset/tänkesätt det största hotet. Hon ställde som exempel frågan vad vi först försökte göra med internet. Jo, vi försökte pressa in internet i våra kataloger. Vi behöver nu använda våra muskler på nya sätt, inte fortsätta använda dem som vi tidigare gjort.
Workout för bibliotekarier enligt Davies:
Bland annat ökar kraven på tillgång till biblioteksverksamheten dygnet runt, alla veckans dagar, samt användandet av sociala medier.
Enligt Rebecca Davies är bibliotekariens mindset/tänkesätt det största hotet. Hon ställde som exempel frågan vad vi först försökte göra med internet. Jo, vi försökte pressa in internet i våra kataloger. Vi behöver nu använda våra muskler på nya sätt, inte fortsätta använda dem som vi tidigare gjort.
Workout för bibliotekarier enligt Davies:
1.
Dela
erfarenhet (minst en gång per månad)
2.
Utveckla
dig kontinuerligt i din professionella roll (dagligen)
3.
Låna
från andra professioner (årligen och använd varje vecka)
4.
Visa på
vision och ledarskap, behåll eller tänd passionen.
Passion och uthållighet är det viktigaste!
http://conference.ifla.org/sites/default/files/files/papers/wlic2012/94-davies-en.pdf
http://conference.ifla.org/sites/default/files/files/papers/wlic2012/94-davies-en.pdf
Viktiga tendenser
·
Behovet
av en förändrad bild av biblioteken och starkt kopplad till denna bild är
biblioteken och bibliotekariernas nya roll. Vi blir ännu mer integrerade i
universitetets inre arbete, behöver bli ännu mer kommunikativa och utveckla en
tydlig känsla för nytta med verksamheten och vår insats. Kommunikation och
passion var något som flera föredragshållare poängterade vikten av.
·
Ytterligare
tendens att våra kunder är medproducenter i det vi gör. Att på ett djupare plan
verkligen öppna våra dörrar för dem och att förstå att biblioteken verkligen
har konkurrens. Kvalitet brukar lyftas fram som bibliotekens framgångsfaktor
jämfört med många andra leverantörer, men biblioteken behöver inse att detta
var sant i början, nu har kvaliteten ökat hos våra konkurrenter vilket påverkar
våra kunder att välja den där de får de snabbaste och effektivaste tjänsterna.
Risken är överhängande att biblioteken blir passerade liksom exempelvis
skivindustrin och bankerna redan till viss del blivit.
·
Open
data och hela diskussionen kring bibliotekens arbete med metadata diskuterades
vid flera tillfällen under konferensen. Intressant att fortsätta följa detta.
De flesta förespråkade att denna data ska vara fritt tillgänglig för alla att
använda och återanvända.
·
Biblioteken
och dess roll för informationstillgång på det internationella planet. Vikten av
att bygga starka bibliotek där alla får tillgång till den information de
behöver. Men också skillnaden med vad vi ser som ett starkt bibliotek i t.ex.
Afrika, Asien och Europa.
·
Tyvärr
fick jag under konferensen ytterligare upp ögonen för den utveckling som sker
från traditionell censur till censur av internet. Internet som från början var
tänkt att vara arenan för det fria ordet.
IFLA FAIFE är en viktig aktör i arbetet med att motverka denna utveckling och alla sektioner driver arbeten i frågan inom sina områden. http://www.ifla.org/en/faife
IFLA FAIFE är en viktig aktör i arbetet med att motverka denna utveckling och alla sektioner driver arbeten i frågan inom sina områden. http://www.ifla.org/en/faife
Hur kommer detta att påverka
våra kunder/uppdragsgivare och hur kan de dra nytta av detta?
Allt mer
valmöjligheter på informationsarenan både när det gäller innehåll och kanaler
gör att det blir allt mer svårnavigerat för användarna. Samtidigt förenklas
sökvägarna vilket gör att behovet ökar av medvetenheten kring vad man får fram
och vad man missar (informationskompetensen). Behovet ökar också att få hjälp
med att bevaka (omvärldsbevakning/analys) det som ligger mer perifert till ens
eget område. Här kan biblioteken ha en viktig roll som kan utvecklas.
Ökad kontroll
av informationen, särskilt på internet, kan påverka både biblioteksverksamheten
och våra uppdragsgivare och kunder. Att få ut information fritt tillgängligt
blir en utmaning, ibland kanske vi tror att information vi tillhandahåller blir
tillgänglig, fast den pg av olika regleringar inte är synlig.
Att förändra
inställningen till vad ett modernt bibliotek verkligen innebär är något vi
behöver arbeta på i grunden, både inom våra verksamheter och utanför.
Vilka effekter får detta på
bibliotekets arbete och på vår strategi?
Den strategi
som vi tillsammans, alla medarbetare, tagit fram och som börjar gälla från 2013
ligger väl till i tiden. Samtidigt behöver vi ha processer som är så snabba och
föränderliga så att vi snabbt kan vända skutan åt det håll som behövs för att
vi ska generera största möjliga nytta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar