29 december 2012

Läsplattans utveckling går framåt

I julklapp fick jag nu en ny läsplatta. Eftersom det är tre år sedan jag fick min första är det extra kul att se att utvecklingen faktiskt gått framåt. Den viktigaste förbättringen är att den nya plattan har wifi, något som helt klart underlättar nedladdningen av nya böcker. Dessutom fungerar denna uppkoppling väldigt smidigt om man jämför med de tidiga plattor med wifi som vi testade på jobbet för ett par år sedan.

Min nya läsplatta är en Sony PRS T2. Den har bla fått bäst i test i "PC för allas" test.

Startsidan på plattan visar bl a de senast tillagda böckerna.


 På min gamla platta tyckte jag att det var knepigt att komma ihåg vilken bok jag läste (titel och författare) eftersom man bara såg utsidan av boken när man började läsa den första gången. På den nya plattan ser man bokomslaget när läsplattan går ner i viloläge, vilket gör att det är som att plocka fram en pappersbok, man ser och påminns vad boken heter.

Precis som på min gamla läsplatta Sony pocket reader, kommer man direkt in i boken där man senast slutade läsa genom att slå på plattan.
En nyhet är att det går att använda Evernote och därmed ta anteckningar. Själv använder jag Evernote både i min smartphone, surfplatta och dator, så denna funktion ser jag fram emot att testa vidare.
Dessutom har man tilgång till Facebook, vilket kan vara bra, men kanske inte är den viktigaste funktionen. Däremot är det enkelt att öppna browsern och gå ut på nätet och hitta nya böcker.
Som sagt så är jag än så länge över förväntan nöjd med produktutvecklingen som skett sedan den senaste plattan (som jag ju också var jättenöjd med).

En fråga som ständigt återkommer är varför ska man använda en läsplatta och inte en surfplatta när man läser?  Svaren är många, men en anledning är att led-skärmar (som finns i datorer, tv-apparater, smartphones, surfplattor etc) påverkar kroppens melatoninproduktion vilket påverkar stress och sömn. Läsplattan som har en annan typ av skärm kan i detta fall likställas med en tryckt bok. :-)

Inga kommentarer: