I dag arrangerade Lunds universitets bibliotek, Malmö högskolas bibliotek & IT och SLU-biblioteket en gemensam professionsdag. Konferensen lockade 135 deltagare och gick av stapeln på Orkanen i Malmö.
Efter en inledning av Jette Guldborg och Björn Wittenmark höll jag dagens första presentation. Detta gav mig ännu ett tillfälle att poängtera vikten av att utifrån vår förändrade omvärld och det förändrade bibliotekslandskapet förändra vår kompetens och verksamhet. Viktiga aspekter på varför vi ska se över vår kompetens är som jag ser det bland annat:
* den ökade komplexiteten runtomkring oss med en ökad osäkerhet och ökad oenighet om hur framtiden ser ut
* en förändrad kärnverksamhet där informationskompetens, lärandemiljöer och vetenskaplig utvärdering och kommunikation är viktiga nyckelområden, vid sidan av den mer traditionella informationsförsörjningen.
* det förändrade bibliotekslandskapet med allt mer digitalt material, nya verktyg och en flytt av bibliotekets resurser från externt producerat material till internt publicerat material.
* De förändrade och allt mer differentierade behov som våra intressenter har av vår verksamhet.
* Förskjutningen från transaktion till relation i vår verksamhet.
För att möta dessa förändringar behöver vi se över vår kompetens så att vi har en funktionell kompetens som speglar behoven i det dagliga arbetet. Den yrkestekniska kompetensen behöver givetvis utvecklas i linje med de förändrade behoven, men minst lika viktigt är att vi utvecklar vår strategiska, personliga och kommunikativa kompetens.
Viktigt är också att vi inser att all kompetens inte finns inom vår verksamhet utan att det finns massor med kompetens utanför som vi behöver använda oss av för att nå framgång. Våra kunder blir allt mer vana att vara medproducenter i olika sammanhang, något som även vi inom biblioteken behöver utveckla och anamma i våra verksamheter "Not all the smart people in the world works for you" har Bill Joy, SUN Microsystems, sagt (källa: Björn Remneland, Öppen innovation).
Vi har länge pratat om att biblioteken ska vara integrerade i forskningsprocesser och i grundutbildningen, något som vi lyckosamt gjort. Men hur integrerar vi andra verksamheter i biblioteksverksamheten? Hur öppnar vi upp vår verksamhet och skapar förutsättningar för medproduktion? Har vi så stor tillit till vår omgivning så att vi bjuder upp till gemensamma utvecklingsmöjligheter?
En annan aspekt på professionens utveckling som jag också berörde är behovet av att skapa attraktiva arbetsplatser, att locka, utveckla och behålla den kompetens som verksamheten behöver. En del av receptet för detta är som jag ser det, att jobba med den strategiska, den personliga och den kommunikativa kompetensen. Att skapa delaktighet och en känsla av sammanhang, så att vi alla kan leda oss själva i det dagliga arbetet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar