29 december 2009

Min läsplatta - del 2

Jag har fått några frågor om läsplattan varför jag samlar mina svar här. :-)
En läsplatta är en elektronisk pryl dit du kan ladda ner en massa elektroniska böcker. Detta kan du göra genom att köpa, låna eller ladda ner gratisversioner av elektroniska böcker. När böckerna finns i din läsplatta kan du läsa, bläddra, förstora texten, lägga bokmärken etc.
Läsplattan är som en bok i storlek, men innehåller massor med böcker. Praktiskt t ex när man ska på semester! Ta med hela ditt bibliotek och läs det du är sugen på för stunden. Min läsplatta (Sony reader) väger 220g på vår hushållsvåg. Passade på att jämföra med en pocketbok som vägde 260g.
Priset för denna läsplatta är cirka 2700 (jag fick den i julklapp, så det tog ett tag innan jag fick reda på priset...).
Läsplattans skärm är svartvit och gjord med elektroniskt bläck, vilket gör att man kan läsa även om man sitter ute i solen (till skillnad från mobil och laptop).

Inga kommentarer: