25 november 2010

Läsplatta - test av Cybook Opus

I Alnarpsbiblioteket tester av olika läsplattor ingår bl a Cybook Opus. Denna har jag nu under den senaste veckan testat och jag trivs ganska bra med den. Den väger inte mycket och bläddringsfunktionen är enkel (finns dessutom två olika sätt att bläddra på), vilket är två viktiga egenskaper när man ska ligga och läsa länge utan att få ont i handled, tumme eller liknande. En trevlig funktion är också att man kan byta font om man vill. Däremot har jag inte hittat någon funktion för att lägga bokmärke, vilket jag saknar. Dessutom krävs det flera steg för att ändra textstorleken, vilket jag tycker gör det onödigt krångligt.

När man slår på plattan kommer man in i sitt bibliotek och ser hela listan av böcker. Bra för att åter se utsidan av den bok man läser och bra också om man vill läsa något annat än det man slutade med senast man använde plattan. Men personligen skulle jag uppskatta att komma direkt in i boken, där jag senast slutade läsa.

PDF går att läsa i Cybook Opus, men funktionen att händra teckenstorlek fungerar dåligt i pdf eftersom texten inte anpassas till sidan utan försvinner ut i kanten och därmed blir oläsbar. Samma pdf har jag testat på annan läsplatta där texten anpassats, så det beror i detta fall inte på pdf:en.

Jag ser nu fram mot att testa nästa läsplatta!

Inga kommentarer: