“Libraries beyond libraries: Integration, Innovation and Information for all”
Sammanfattning av mina ”viktigaste” insikter jag fått under IFLA-konferensen:
• Det sätt som vi inom SLU-biblioteket bedriver vårt värderings- och personalutvecklingsarbete är något som syns på andra ställen och som verkar ligga i tiden. Roligt att se att ett universitetsbibliotek i Syd Afrika jobbade med en inkluderande arbetskultur, värderingar och att ha roligt på jobbet.
• Mobilteknologi är helt klart på frammarsch! Det kommer starkt och är något som efterfrågas allt mer av kunder och bibliotek.
• OCLC lyfte fram att undersökningar visar på att före molnet la vi 70% av våra IT-resurser på infrastruktur och 30% på innovation. Med molnet blir siffrorna de omvända.
• Hörde av kollegor om ett försök som gjorts där man jämfört resultatet från när kunder och när bibliotekarier indexerat/klassat material. Resultatet blev lika bra när kunderna gjorde det. Något som skulle vara intressant att läsa vidare om.
• Från Danmark fick jag insikten att en orsak till att ämnesportaler inte fungerade var för att de föddes ur collection-management tänkandet, inte från kundernas perspektiv och behov. Något som jag funderat en del på, men nu fick ytterligare fakta om.
• Vid Rutherford Library, Canada har man genomfört ett iPad projekt i kundtjänsten. Biblioteket är mycket stort och ligger i två byggnarder med 5 våningar i varje. Man lät referensbibliotekarier röra sig i biblioteket och svara på frågor med hjälp av sin iPad. Syfte var att hjälpa kunderna som befann sig långt från kundtjänsten samt utvärdera om iPad (eller andra surfplattor) fungerar för ambulerande referensarbete. Resultat:
o Bra att kunna möta kunden där den är, kunden behöver inte flytta sig.
o Kunde ofta hjälpa kunden med det den behövde.
o Krävs träning av personalen så att man känner sig bekväm med att gå fram till kunderna.
o Ipad har inte samma funktioner som man är van vid vid en dator.
o Också knepigt att inte kunna sätta igång kunden vid ipad och lämna den där, vilket man kan med pc som kunden har eller som biblioteket har.
o Viktigt med marknadsföring och medvetenhet kring projektet.
De viktigaste tendenserna inom området:
• Se hela verksamheten från kundernas perspektiv. Stärka användarbarheten. Se utvecklingen inom biblioteken i 4 generationer/steg (input från Australien):
o Collection focused – 1 generation
o Client focused – 2 generation
o Experience focused (vad vill studenten/kunden när den kommer till biblioteket)– 3 generation
o Connected Learning Experiences – 4th generation. Mötet mellan kund och kunskapen som man kommer åt via nätet. (Inte helt enkelt att förstå).
• Mobilteknik – allt mer information används via mobila apparater. Det sker verkligen ett skifte från stationära datorer till bärbart – surfplattor, smartphones etc.
o Viktigt att göra appar som underlättar för kunderna.
o Verktyg och innehåll – säkerställa att innehåll finns tillgängligt för olika verktyg och olika format.
• Upphovsrättslagstiftningen, här är det klart värt att följa FAIFE:s arbete!
• Förändring av innehåll och anpassning efter ny teknik. Digitalt är inte längre något som sker i framtiden, det är här nu!
• Vi behöver tänka om kring våra tjänster. Kanske vi inte kan räkna med att lån görs på samma sätt i den digitala eran. Upphovsrätten sätter krokben på oss, men vi kanske har för höga förväntningar när vi tror att Elibs e-böcker ska kunna lånas gratis hur mkt som helst. (detta kom fram under paneldebatten som bl a FAIFE arrangerade). Jag håller inte helt med...
Hur kommer detta att påverka våra kunder/uppdragsgivare? Hur kan de dra nytta av detta?
• Ökad tillgång till information via mobilerna och vi nätet.
• Nya sätt att publicera informationen på i framtiden. Och även nya format! En bok och en artikel kommer inte se ut som de gör i dag.
• Kommer närmare biblioteket – var de än befinner sig. Om vi väljer att hoppa på förändringståget och förändra våra egna föreställningar.
• Behov av att få stöd i publicering, upphovsrättsfrågor, källkritik, referenshantering etc kommer fortsätta öka.
Vilka effekter får detta på SLUB:s arbete och på vår strategi?
• Utökat behov av att integrera IT i allt vårt arbete. Att ha strategier för hur vi jobbar med detta och att fler i personalen blir involverade av detta utvecklingsarbete.
• Fortsätta se över vår IT-infrastruktur för att förenkla denna så att vi kan lägga mer resurser på utveckling.
• Involvera våra kunder ännu mer! Låta kunderna lägga på nyckelord på vårt material, tipsa varandra etc.
• Nytt tänkande – new thinking – lägga in det tydligt i strategin! Även inkludera e-strategi och vara tydlig med behovet av nya kompenser /förmågor och färdigheter.
• Fortsätta arbeta med en tillåtande atmosfär, minska regler och stela rutiner och situationsanpassa oss. Släppa fram kreativitet och spontanitet!
Hur påverkar detta mig som individ och medarbetare vid SLUB? Vad ska jag göra för att omvandla teorin till praktik?
Driva frågorna i både min roll som platschef och biträdande ÖB. Säkerställa att tankarna kommer in i strategiarbetet. Fortsätta med vårt medarbetarskapsutvecklingsarbete.
IFLA 2012 kommer gå av stapeln i Helsingfors. Jag hoppas att fler har möjlighet att delta, skicka in paper eller gå på satelitkonferens.
IFLA 2013 kommer hållas i Singapore. 2014 är ännu ej bestämd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar