Hur är det egentligen med biblioteken och vårt förhållande till verksamheten kring media och samlingarna? Lyssnar vi verkligen på omvärldens behov och krav?
Jag tror att vi behöver stärka vår syn på detta om inte andra aktörer ska få en fördel över oss. En "konkurrent" som lyckats bra är bokhandeln som har sina olika ”bibliotek” där man mot en billig penning per år kan låna ”allt” nyutkommet i ett urval som passar många. Jämför detta med biblioteken som fortsätter att hålla på att kunden själv ska bestämma vad den vill ha utifrån hela informationsfloden som väller över oss alla. Men vad vill kunden? De kanske vill ha viss hjälp att hitta rätt i informationsdjungeln.
Om jag ska hålla mig ajour inom skönlitteraturen på folkbibliotek måste jag läsa kultursidorna etc, men i bokhandeln kan jag få tips när jag kommer dit, jag ser enkelt vad som är nytt och får 10-i-topp-listor på försäljning av pocketböcker etc. På många bibliotek saknas dessa listor men bibliotekarierna vet! Frågan är bara hur bibliotekariens kompetens ska komma kunden till godo?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar