Regler och regelstyrning är något som många i vår omvärld håller på att inta en mer individ- och situationsanpassad hållning till. Att se till individen, situationen och lösa problem här och nu blir allt mer vanliga i stället för att tolka regler och riktlinjer till punkt och pricka. Ett tydligt exempel på detta inom biblioteksvärlden är regler på en ganska detaljerad nivå, men som ändå påverkar vår verksamhet strategiskt. Exempelvis regler kring ut- och inlån och våra samlingar.
Jag tycker att vi i vår verksamhet måste ha en öppnare attityd till våra kunder och deras ärlighet. Vi kan väl försöka utgå från att ”hellre fria än fälla”? Det känns inte helt nutidsorienterat att t ex stänga av ALLA kunder rakt av, som inte betalar förseningsavgifter. Vi behöver utgå från situationen, se orsaken bakom symptomet och individens behov.
1 kommentar:
Håller helt med. Ju färre regler desto bättre. Vi behöver bli mer tidsenliga och se varje möte med användaren som unikt.
Skicka en kommentar