2 januari 2010

Läsplatta - del 4 - Fyrkantig tid...

Har funderingar kring mängden fyrkantig tid, dvs den tid vi sitter vid fyrkantiga skärmar såsom datorer, tv, mobiltelefoner (spel o dyl)... och detta nu i samband med läsplattan. Hur ser vi på läsplattan? Är den en bok eller är den ännu en fyrkantig skärm? Ska vi därmed uppmuntra användning av den eller ska den tidsbegränsas?

Vi är många föräldrar som försöker begränsa våra barns tid vid datorn, tvn etc, eftersom endel hävdar att det är skadligt. Samtidigt kommer forskningsrapporter som säger att det inte är skadligt utan tvärtom nyttigt för bl a språkinlärning, socialt samspel på nätet och bidrar till en senare alkoholdebut.

Det är intressant med den förskjutning av användning och behov som skett med vår fyrkantiga tid. Det handlar inte längre om ngt farligt som ska hindras eller begränsas utan nu handlar det om hjälpmedel och verktyg som kan berika våra liv. Men har vi alla tagit till oss denna förändring, eller sitter vi kvar i gamla tankar och värderingar som mest passade tidigare användningsområden? Det hela ställs lite på sin spets när nya tekniska hjälpmedel kommer och man försöker applicera gamla tankar på den nya, men främst handlar det om vår inställning till ny teknik. :-)

Inga kommentarer: