23 januari 2010

Läsplatta - del 6 - Läsplattan på frammarsch

Läsplattan är inte så vanlig. I veckan har jag suttit på flyget och läst och på flygplatsen. Jag kände mig ganska ensam om min läsplatta - inga fler läsplattor så långt ögat nådde.

Men enligt TT är läsplattan på frammarsch. Förra året såldes 2000 läsplattor - en av dessa min :-). I år räknas det med att 30 000 läsplattor säljs. Kanske inte så många egentligen, men det är en början på något! Vart detta för oss som bibliotek kan vi ha lika många meningar som vi är bibliotekarier, men säkert är att det för oss till något som vi inte är i dag.

Vi ska nu välja en av alla möjliga vägar och agera! Köpa in läsplattor och testa, fylla med böcker, visa, låna ut, påverka förlag, påverka läsplattetillverkare...

Inom vetenskaplig internationellt publicerad information finns det mycket elektroniskt tillgängligt, men inom svensk publicerad information finns det inte lika mycket att inhämta. Fler läsplattor på marknaden kommer ställa krav på tillgång av litteratur att fylla dem med.

Samtidigt kommer kravet på att tekniken blir lättare att använda finnas och också att det finns tilläggsfunktioner. Att läsa en bok från Ebrary på datorn ger tilläggsfunktioner som stryka under text, skapa eget referensbibliotek/hylla, tipsa andra om vad man hittat etc. Att läsa på läsplattan ger funktionen att läsa och att hitta tillbaka dit man var... (i alla fall om man hårddrar det). :-) Jag vill i framtiden ha fler funktioner!

Men jag gillar fortfarande min läsplatta skarpt och rekommenderar alla att testa!

Inga kommentarer: