23 januari 2010

Läsplatta - del 7 - vilken bok ska jag läsa?

Så är det dags att sätta sig i flygplansstolen och läsa en bok. Jag tar min läsplatta i handen, slår på den och OJ, vilken bok ska jag läsa?

När jag tar en tryckt bok i min hand, vet jag från första stund att det är den boken jag ska läsa. När jag tar läsplattan i min hand har jag fortfarande inte bestämt mig, eller har fortfarande chansen att göra ett nytt val av vilken bok jag ska läsa.

Just nu är min läsplatta fylld med 10 böcker. Dessa har i veckan varit i Umeå och i Uppsala. Koldioxidutsläppet med flyget har varit som om jag hade en bok med mig. :-) Men valfriheten vad jag vill läsa har hela tiden funnits med!

När jag ser listan över böcker i läsplattan, ser jag samtidigt vilka böcker som snart går ut (de som jag lånat från biblioteket har en markering med antalet dagar som finns kvar på lånet). Även om jag när jag tog tag i läsplattan, tänkte läsa x, kan jag genom att se lånetiden välja om och läsa y... Underbart samtidigt som det skapar ännu en valsituation i ett liv där vi hela tiden ställs inför val som vi ska ta ställning till... Ännu ett tillfälle som jag vill fundera över hur jag ska hantera:-)

Inga kommentarer: