10 februari 2010

Läsplatta - del 9 - det börjar röra på sig!

Det händer något på e-boksmarknaden. Vi är många som väntat på detta, men nu börjar vi faktiskt se tecknen! I dag fick jag mail från en kollega på Ultunabiblioteket som gav mig det senaste tipset (Tack!).

På Adlibris hemsida kan vi nu läsa om deras läsplatta "Adlibris Letto". Adlibris verkar med detta gå i Amazons fotspår och släppa sin egen läsplatta. Den levereras t.o.m. med några titlar redan nedladdade på plattan. I samband med att plattan släpps inför man också ett nytt format för e-böcker, samtidigt som plattan kan hantera t ex pdf. Fast jag funderar över om vi verkligen behöver fler format på marknaden?

Intressantast i sammanhanget är dock priset, som ligger en bra bit lägre än andra läsplattor på marknaden. Och intressant är också det faktum att plattan kan hantera ljudfiler så att man kan lyssna på ljudböcker och musik. Jag tror en hel del på detta med att kompbinera många funktioner i samma apparat. Gissar att det inte bara är jag som är trött på alla olika elektroniska prylar som ligger och skräpar i vrårna. :-)

Inga kommentarer: