11 april 2012

"Slavar under våra rutiner"

Jag funderar kontinuerligt över hur vi förändrar vårt förhållningssätt i vårt arbete. I den förändring som bland annat biblioteken går igenom, tycker jag att just inställning och attityd i arbetet är jätteviktigt.

I dag uttryckte en av mina medarbetare att vi är "slavar under våra rutiner", att vi har anpassat våra rutiner efter våra system och att vi därefter fastnar i dessa rutiner. När vi då får nya system försöker vi anpassa systemet efter våra gamla rutiner i stället för att höja blicken och se hur vi kan förändra och förenkla vårt arbete.

Här handlar det verkligen om att som medarbetare fundera över min inställning till mitt jobb. Hur bidrar jag i förändringsarbetet och hur är jag med och driver på utvecklingen av verksamheten.

För att komma vidare i frågan är det för mig som ledare viktigt att stödja allas delaktighet i arbetet och att alla ser hur de taggar i helheten. Men det är också viktigt att vi alla är med om att jobba med vårt eget förhållningssätt.

Inga kommentarer: