13 april 2012

Träff 1: Synliggörande (härskarteknik: Osynliggörande)

I går hade vi i Ultuna och i Alnarp första omgången av vår genomgång av främjartekniker och härskartekniker.

Tema var främjartekniken synliggörande (härskarteknik: Osynliggörande)

Jag höll i samlingen i Alnarp. Inledningsvis berättade jag om ursprunget till härskarteknikerna. Berit Ås myntade begreppet på 70-talet för att synliggöra och medvetandegöra de ofta subtila angrepp som hon själv och andra (ofta kvinnor) utsattes för. Därefter har man sett att härskarteknikerna används medvetet eller omedvetet i olika sammanhang och ofta samverkar med rådande strukturer och normer. Ofta är dessa skeenden svåra att bemöta eftersom de ofta är så subtila, men det gör inte att de inte känns!

För att motverka härskarteknikerna kan man använda sig av olika främjartekniker. För att ytterligare utveckla vår arbetsmiljö och vårt kundmöte och ge alla lika villkor arbetar vi nu med främjarteknikerna.

Under arbetets gång är det viktigt att jobba med:
• Varför gör vi det här? Mål och syfte?
• Hur ska jag bemöta när jag utsätts för en härskarteknik?
• Hur ska jag göra för att inte själv använda mig av härskartekniker och bli medveten om jag gör det?
• Inse att det inte handlar om om utan om när (som jag använder eller utsätts för härskartekniker).

Alla fick i förväg läsa om främjarteknik Synliggörande

Vi tittade gemensamt på filmen om härskarteknik osynliggörande.
Därefter diskuterade vi:
• Utifrån filmen vi sett, hur kan jag använda mig av främjartekniken.
• Finns det tillfällen då jag använder härskartekniker?
I vårt fortsatta arbete kommer vi också prata om "Hur kan jag ta upp det när jag ser att någon annan använder härskartekniker?"

Ett spännande arbete är inlett :)

Inga kommentarer: