21 december 2010

Attityder och vanor - surfplatta. Del 1

Jag svarade nyligen på några studenters undersökning kring attityder och vanor kring surfplattor och olika former av publikationer (traditionella och nya). Detta inlägg utgår från mina svar.

Jag använder nästan dagligen min surfplatta (iPad) för att läsa morgontidningen (Sydsvenskan, antingen som PDF eller på deras hemsida), gå in på på Facebook, surfa och/eller spela spel. Ibland använder jag surfplattan för att ta anteckningar, främst då för kortare sådana, tex vid deltagande på konferenser etc. För längre anteckningar och mer skrivande är min laptop lättare och mer ergonomisk att använda. Ibland använder jag iPaden för att kolla mail, men detta gör jag även via mobil och dator.

Den största anledningen att jag skaffade en surfplatta var att jag ville testa ny teknik och redan hade en vanlig läsplatta och gärna ville testa skillnader mellan läsplatta och surfplatta. Ville också vara tidigt ute och testa innan surfplattan kom till Sverige och köpte den därför under sommarsemestern i USA.

Jag ser tekniken som ett hjälpmedel som kan underlätta vår vardag. Tekniken gör att våra beteenden och vanor förändras vilket i sig är en utmaning, men de är ett fantastiskt hjälpmedel som kan underlätta i många olika områden. Däremot ökar risken att vi hamnar i medieföretagens händer. Särskilt tydligt blir det när Apple börjar ge sig på vad tidningarna får skriva om i sina iPadversioner. Det är svårt när innehåll och teknik kopplas för nära varandra och oberoendet försvinner.

Min familj prenumererar på Sydsvenskan i pappersformat, men min tidningsläsning har förändrats sedan jag skaffade surfplattan. Jag läser mer elektroniskt nu och skulle kunna tänka mig att släppa den tryckta prenumerationen och i stället prenumerera på en elektronisk tidning. Slippa bära papper till återvinningen och gå ut till brevlådan på morgonen och hämta in tidningen vore skönt. Samtidigt skulle det innebära att vi skulle vara tvungen att ha flera surfplattor eftersom flera familjemedlemmar vill läsa morgontidningen samtidigt. Detta är möjligt med den tryckta som är uppdelad i flera delar…

Jag läser böcker frekvent men har sedan jag fick en läsplatta i julklapp (för ett år sedan) läst de flesta böcker på läsplatta, vilket är helt fantastiskt. Jag lånar böckerna via folkbiblioteken (genom Elib).

Jag har testat och jämfört att läsa e-böcker på både läsplatta och iPad. Läsplattan har med sitt elektroniska bläck en klar fördel där eftersom den gör det möjligt att vara mer flexibel i var man sitter – möjligheten att kunna sitta utomhus i snö och sol är viktig för mig. IPaden får för mycket blänk i skärmen. Läsplattan är fantastisk för bokläsning, jag har testat flera olika som alla har olika fördelar.

fortsättning följer...

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej
Intressant artikel. Antar att det studenter från MKV som jag skickad på dig?
Mvh Jonas