7 december 2010

Mina anteckningar från "Unga och nätet - möjligheter och utmaningar"

Polhemskolan arrangerade den 6 december en föreläsning för alla föräldrar med Stig Roland Rask. Mycket inspirerande och intressant. Därför publicerar jag mina anteckningar här (har fått ok från Stig Roland Rask att göra det).

Stig Roland Rask har arbetat för KK stiftelsen med finansiering av forskningsprojekt inom området, är utbildad lärare och skrivit olika publikationer och böcker ("Hotbilder och motbilder" och "När det gamla möter det nya"), gett massor med föreläsningar etc.

Det allra viktigaste är att tänka på att om man som förälder inte stödjer barnens nätanvändning, kommer de inte komma till föräldern för att få hjälp om de får problem. (Min kommentar är här att prova på att byta ut förälder mot bibliotek/universitet etc)

Nätet innebär till största delen möjligheter, men tyvärr har massmedia bestämt sig för att fokusera på och lyfta fram alla faror. I presentationen lyftes dock bägge sidor fram vilket jag tyckte höjde värdet och intresset!

Ett gott exempel på hur bra nätet är för de unga är hur två präster lade upp en chat-yta på Lunarstorm. Denna fanns under en längre tid och de hade enstaka besök fram till tsunamikatastrofen då inläggen dramatiskt ökade över en natt. Prästerna kallade efter några dagar in hjälp av psykologer, kuratorer etc och de första månaderna under året satt 30 personer och arbetade med att svara på inlägg 24h om dygnet.
Ett exempel på hur vuxna finns på plats där barnen vistas och när behovet uppstår också används. Också ett exempel på hur massmedia valt att i första hand rapportera om de negativa sidorna av nätet då inte många människor hört talas om Lunarstormexemplet via massmedia.

Digital generationsklyftan, handlar inte så mycket om att de unga är tekniskt skickligare.
Den är inte så komplicerad son många menar. De ungas användande är inte så spektakulärt som många tror. De unga är inte automatiskt IT-kompetenta, och många unga är helt ointresserade av teknik. Det som gäller är ”I love my computer because my friends live in it” - kompisarna är det intressanta.

1. Vuxna informerar via mail och söker information på nätet – vi har överfört våra gamla vanor på nya medier. De unga kommunicerar via chat (msn) och frågar någon som kan (i stället för att söka informationen).

2. Unga har en annan vana än vuxna att hålla igång många olika mediekanaler samtidigt.

3. Tillgången till medier har blivit mer individualiserad och rört sig från gemensamma miljöer till tonårsrummet och byxfickan.
T ex tvn i början, som fungerade som den samlande lägerelden. Vuxna och barn tittade på samma sak, gav en gemensam upplevelse. Sen kom tv2 - fortfarande hade man en tv. När Tv4 kom köpte man en tv till och flyttade den gamla till tonårsrummen där man mest tittade på tv4, samtidigt som tv:n slutade att vara uppsamlande och gemenskapsbildande.

4. Rört sig från att vara passiv konsument - Styrt upp vårt liv kring tvtablån - till att vara en aktiv producent av medieinnehåll. Producerar texter, tar bilder, gör kortfilmer etc i mycket större utsträckning än när vi var unga.

5. Medierna är en helt integrerad del av de ungas vardag och inkluderat i IRL. Tendensen går mot att de unga slutar prata om IRL eftersom de uppfattar datorns världs som en del av den verkliga världen.

På nätet kan man uppträda anonymt, men det är de flesta unga inte intresserade av att utnyttja. Alias, nickname har inte gått segrande fram i nätkommunikationen. Facebook, bilddagboken och bloggarna är segrande och där är man inte anonym utan där exponerar sitt liv (vilket snarare är problemet än anonymiteten).

Unga har en starkare koppling mellan identitet och medier både när det gäller att skapa och utrycka sin identitet. De söker efter vem är jag med hjälp av de mediala uttrycken.

6. Förskjutning mellan det privata och det publika. Men här har dockussåporna gått före... Det vi skrev i dagbok m hänglås, skriver man nu öppet på nätet. Många skriver för de egna kompisarna, den lilla gruppen, problemet är bara att de ibland inte tänker på att alla kan läsa.


Är nätet farligt?
• Tveksamt olämpligt innehåll - värderingsdiskussioner viktiga. Största problemområdena är:
o Pornografi
o Odemokratisk politiska rörelser som t ex nynazism
o Drogliberalismen
• Falska vilseledande uppgifter – källkritik är viktigt. Se upp med den rikliga förekomsten av olika förnekare och konspirationsteoretiker på nätet, t ex förintelsen, månlandningen, 11 september och klimathotet.
• Risker på chattsidor
• Egna bilder på hemsidor – tänk på vilken typ av bilder du lägger ut. Att inte lägga ut bilder, ange namn etc är överspelat sedan 5 år tillbaka.
• Internet o spelberoende
• Plagiering fusk
• Nätmobbing är i dag det största av problemområdena. Finns mkt att lära av hur barn o unga tänker.
 Rykten
 Förtal
 Hot
 Spridning av kränkande bilder o filmer
 Uteslutning, blockering, avståndstagande, förtiganden...
o Nätmobbning, samma drivkrafter, samma personer etc som annan mobbning, inte en ny sort utan en ny arena.
o Utsattheten som den okontrollerbara spridningen har!
 Sms är vanlig i utredningar när det gäller hot.
 Kränkande kommentaren etc är mer vanliga på nätet.
o Om syftet är att härska genom förtryck så når man inte det genom anonymitet.

Arenan – nätet - är tillåtande till sin karaktär. Att kommunicera och tycka till är en av nätkulturens centrala beståndsdelar

När man är osynlig vågar man var mer synlig och då visar man kanske för mycket. Tänk på att någon annan kan läsa, någon som du inte tänkt dig. Bjud på lagom mycket.

Aktuell forskning som rekommenderas att titta på: http://cybernormer.se/about/

Inga kommentarer: